Zajęcia profilaktyczne w klasach I - VII

W dniach 05-06 września zostały zorganizowane zajęcia profilaktyczne w klasach I-VII

Klasy I-II miały możliwość uczestniczyć w programie profilaktycznym pt. ”Magiczne kryształy”. Podczas zajęć dominowały aktywne formy pracy. Uczniowie zostali zapoznani z bajką Agnieszki Grzelak pt. "Magiczne kryształy" i zagrożeniami związanymi z niewłaściwym korzystaniem z mediów. Identyfikacja z fikcyjnymi bohaterami pozwala na przebycie jedynie w wyobraźni wydarzeń, które mogą stać się istotnym stopniem w ich rozwoju intelektualnym i społecznym. Dodatkowo promuje aktywne oraz twórcze spędzanie wolnego czasu. Program ma również na celu uwrażliwienie na problem wpływu mediów na więzi międzyludzkie, a także zachęca do twórczego spędzania czasu ze swoją rodziną

 Natomiast uczniowie z klas I i II wzięli udział w programie profilaktycznym „Cukierki”, którego celem jest zapobieganie sytuacjom dysfunkcyjnym dotyczącym zarówno uzależnień jak i przemocy poprzez rozwijanie umiejętności społecznych uczniów. W trakcie 3h spotkania dzieci – po autoprezentacji prezentacji i  zasad pracy grupowej – wysłuchały bajki profilaktycznej, odbyły kilka ciekawych zabaw, a także wykonały pracę plastyczną, którą później analizowały z prowadzącym. Trener przybliżył dzieciom podstawowe informacje na temat środków uzależniających i związanych z nimi zagrożeń, uczył postawy asertywnej oraz samodzielnego i twórczego myślenia. Uczniowie byli zainteresowani, aktywni, chętni do współpracy.

 Dla klas starszych V, VI i VII przeznaczony był program „Debata”. To program z zakresu profilaktyki alkoholowej, przeznaczony dla młodzieży szkół podstawowych, uktórej w większości nie nastąpiła jeszcze inicjacja alkoholowa. Program ma charakter uprzedzający, jego zadaniem jest zapobieganie przedwczesnemu używaniu alkoholu i towarzyszącym temu konsekwencjom oraz promowanie postawy trzeźwości. Zajęcia były przeznaczone dla dwóch klas jednocześnie, przez trzy godziny lekcyjne. Scenariusz był o tyle ciekawy, że zawierał rzadki element – pracę nad przekonaniami normatywnymi uczniów. Przebieg spotkania służył przyjrzeniu się zestawowi przekonań normatywnych młodzieży i próbie ich modyfikacji.

W pierwszej części warsztatów uczniowie uzupełnili ankietę dotyczącą spożywania alkoholu i abstynencji. Następnie wskazali straty i korzyści płynące z picia alkoholu. Poprzez rozmowę kierowaną i dramę kolejno eliminowali korzyści, by ostatecznie dojść do wspólnego wniosku, że picie alkoholu to przede wszystkim straty. W trzeciej części dzieci analizowały wyniki ankiety oraz omówiły sposoby, które mogą pomóc osobom uzależniającym wyjść z nałogu.

NA GÓRĘ