Aktualności

09 czerwca 2019 16:56 | Aktualności

Na podbój Barda Śląskiego

W dniach od 03-07.06.2019r. uczniowie z klasy VI, VII, VIII wyjechali na wycieczkę końcowo roczną do Barda Śląskiego. Wyprawa trwała 5 dni i była pełna ciekawych wycieczek i atrakcyjnych form spędzania czasu wolnego. Nasze tymczasowe miejsce zamieszkania znajdowało się w pięknym Ośrodku Wczasów Dziecięcych z przyjemnym otoczeniem do relaksu i odpoczynku na świeżym powietrzu oraz gier sportowych.

W trakcie pobytu odbyły się trzy wycieczki autokarowe i kilka pieszych po najbliższej okolicy. Wszystkie one były interesujące i dostarczyły nam nowych informacji o miejscach wartych zapamiętania. Do najciekawszych zaliczyliśmy fascynującą wycieczkę do Kletna, gdzie zwiedziliśmy okazałą Jaskinię Niedźwiedzią. Podziwialiśmy w niej prawdziwe cuda natury, utworzone z wapiennych nacieków przybierające formy typowych stalagmitów, stalaktytów, stalagnatów i draperii, ale też przypominające całkiem fantazyjne postacie ludzkie i zwierzęce. Mieliśmy także szczęście ujrzeć codziennych mieszkańców jaskini - nietoperze. Drugim równie atrakcyjnym wyjazdem było całodniowe zwiedzanie najciekawszych miejsc i zakątków Ziemi Kłodzkiej. Dzięki  pani przewodnik  i jej opowieściom dowiedzieliśmy się co nieco o przeszłości, jak i o czasach współczesnych regionu. Zaczęliśmy od Wambierzyc, gdzie zwiedziliśmy Bazylikę z cudowną figurką Matki Boskiej Królowej Rodzin. Stamtąd udaliśmy się szlakiem do Błędnych Skał. Oglądaliśmy  tu różne skałki i w niektórych najwęższych miejscach przeciskaliśmy się przez kilkucentymetrowe szczeliny. Następnie zatrzymaliśmy się w Czermnej, gdzie obejrzeliśmy Kaplicę Czaszek, a potem wędrując Szlakiem Ginących Zawodów zobaczyliśmy pokaz garncarstwa, chatkę robótek ręcznych, zwierzyniec, wiatrak, kuźnię i dom chleba. A na koniec zatrzymaliśmy się w Parku Zdrojowym w Polanicy Zdroju. W naszym napiętym harmonogramie  znalazł się również wyjazd do Złotego Stoku, gdzie zwiedziliśmy Kopalnię Złota. Po podziemiach oprowadzał nas przewodnik, który w dowcipny sposób przekazywał nam informacje o sposobie wydobycia złota w dawnych czasach. Dodatkową atrakcją było spotkanie z żyjącym Gnomem oraz pobyt w pracowni alchemika. Zakończeniem wizyty w tym miejscu, była szybka przejażdżka kolejką, która wywiozła nas na powierzchnię. Potem udaliśmy się do Średniowiecznego Parku Techniki, gdzie obejrzeliśmy niesamowite maszyny, ich działanie oparte było na prawach fizyki i mechaniki. Co niektórzy wykorzystując siłę rąk i nóg, mieli okazję przekonać się, jak te urządzenia działają. Wielu emocji dostarczyła nam wizyta w Labiryncie strachu i spotkanie z katem w jego chacie.

Bardo to miejscowość pełna niezwykłych miejsc i tras spacerowych. Dlatego też każdego dnia odkrywaliśmy coś ciekawego i podziwialiśmy wspaniałości krajobrazu. Już pierwszego dnia powędrowaliśmy w Góry Bardzkie do obrywu skalnego, na którym znajduje się Biały Krzyż, upamiętniający przejmujące trwogą wydarzenie z historii miasta, a jednocześnie najwyżej położony punkt widokowy, skąd rozkoszowaliśmy się zapierającą dech w piersiach panoramą miasta. Po drodze zatrzymaliśmy się przy cudownym źródełku, napełniając  puste butelki od napojów, krystalicznie czystą wodą o niezwykłych właściwościach. To urokliwe miasto kryje też wiele zabytkowych budowli. Największe wrażenie zrobiła na nas Bazylika Mniejsza, wykonana w stylu barokowym, bogata w przykuwające wzrok zdobienia i ornamenty oraz znajdująca się przy bazylice Ruchoma Szopka, w której zachwyciła nas różnorodność postaci, barw i muzyki.

Niezapomnianej jednak przygody dostarczył nam fantastyczny spływ pontonowy. Po wcześniejszym instruktażu, zabezpieczeni w kamizelki ratunkowe płynęliśmy łagodnym i wyjątkowo płytkim w tym miejscu nurtem Nysy Kłodzkiej, ucząc się nawigowania i posługiwania pagajem.

W atrakcyjnym programie wycieczki nie zabrakło czasu na dobrą zabawę: wspólną grę w piłkę, tenisa stołowego, dyskotekowe szaleństwa na parkiecie, popisy karaoke, ognisko i biesiadowanie oraz rozmowy po zmroku.

Miło było spędzać czas wśród szkolnych przyjaciół, w otoczeniu górskich widoków i cudownej pogody, ale czas powrotu nadszedł. Do domu przywieźliśmy  zdjęcia, pamiątki, nową wiedzę o naszym regionie i serca przepełnione wspomnieniami.